Sivut

sunnuntai 17. kesäkuuta 2018

Koulutus estää oppimisen

Tiedättekö sen tyypin joka saapuu paikalle ja haukkuu kaikki mitä on tehty? Suurella tietämyksellä hän ei koskaan kysy keneltäkään mitään tai ota selvää minkälaisia käyttökokemuksia on.

Isäni teki luovaa työtä koko ikänsä. Ja oli koulutettu. Isäni molemmat vanhemmat olivat opettajia. Silti aina sillointällöin kantaa ottaessaan sanoi että tuon ihmisen kohdalla koulutus taitaa estää oppimisen.

Minä ymmärrän hyvin mitä hän tarkoitti. Joskus ihmiset jäävät kiinni vanhoihin koulutuksen tuomiin tapoihin ajatella. Usein koulu itsessäänkin keskittyy enemmän koulutukseen kuin oppimiseen. Niinkuin Einstein on koulutuksesta sanonut: Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think"

Kehitys vaatii rajojen ylityksiä


Muistattekos ensimmäisen tietokoneenne? Siinä oli ehdoton raja - oliko se hiukan yli 300 kB:ä jota suuremmaksi keskusmuistia ei voi kasvattaa. No uutinen vaiettiin kuoliaaksi heti kun huomattiin ettei mitään rajaa ole.
Meillä on kummallisesti asetettuja rajoja, joskus niissä ei ole mitään tolkkua.
Sukunimeni on velvoittanut perehtymään hiukan matematiikan kehitykseen. Egyptiläiset päättelivät piin arvon melko lähelle jo 2000eaa.
Vanhassa testamentissa Kuningasten kirjassa on kuvaus vesialtaasta jonka halkaisijaksi on määritelty kymmenen kyynärää ja sen kehäksi kolmekymmentä kyynärää. Kristityssä maailmassa jouduttiin elämään monta sataa vuotta ennenkuin kirkko hyväksyi että ympyrän kehä on hiukan enemmän. Siihen aikaan kirkko oli yhtäkuin koulutus. Mitään mitä kirkko ei hyväksynyt ei saanut opettaa.  (Steven Hawking julkaisi kirjan God Created the Integers - kirja on antologia 30 matematiikan historiaa muuttaneista tiedemiehistä ("Jumala loi kokonaisluvut"))

Eppur si muove*


Maapallo on ollut pyöreä vasta 400 vuotta. Sanon vasta, kun ajattelen että minun vanhempani syntyivät 100 sitten. Kehitys kehittyy yhä kiihtyvällä tahdilla ja yhä uusia ajatuksia on asetettu kyseenalaisiksi. Askeleet on otettava yksi kerrallaan. Mikään askel ei ole turha vaan edellytys seuraavalle. Vaikka tieto osoittautuiskin kokonaan tai osittain vääräksi, se on monesti se tie jolla oikeaan tietoon päästään.
Kyseenalaistaminen on edellytys.
Stephen Hawking - aikakautemme ehkä merkittävin tiedemies kesti sen että hänen teoriansa asetettiin kyseenalaiseksi ja hän asetti jopa itse sen kyseenalaiseksi ja korjasi sitä vielä juuri ennen kuolemaansa. Hawking osoitti koko elämällään käsittämättömän elämänhalun ja -uskon. ALS sai voiton vasta 14.3.2018 vaikka se jäyti nuorta opiskelijaa (s. 1942) jo vuonna 1962.
* Se liikkuu sittenkin - tunnetumpi käännös "se pyörii sittenkin"

Meidän ei tarvitse olla Newtoneita


Meidän tarvitsee kuitenkin luottaa omaan järkeen ja omaan kokemukseen asioista. 
Teillä ei ollut minun isääni, joka oli paras kannustaja jonka tiedän. Hän kehotti miettimään että "kuule Minna: ihminen on käynyt kuussa" jatkokeskustelussa kävimme läpi asiaa siltä kannalta että onpa mahtanut olla hullu, joka on sellaisen ajatuksen suustaan päästänyt. Silti mehevään maahan upottuaan ajatusta on lähdetty toteuttamaan. Siihen on uskottu eikä kukaan sanonut että se olisi mahdotonta.

Ymppään vielä yhden isäni vakiolauseista:

"Pioneerilla ei ole koulutusta"


Minua puistattaa ihan joka ikinen kerta kun joku perustelee tietämystään korkealla koulutuksellaan alakynteen jäädessään. Arvostan koulutusta erittäin paljon, se on pohja kaikelle, mutta siihen nojaaminen perusteena kun kyse on esimerkiksi mielipiteestä osoittaa vaan luomiskyvyn puutetta ja huonoa itsetuntoa.
Isäni muistutti että lähes kaikki työ joka hänen oletetaan ja toivotaan tekevän on uuden ajatuksen keksimistä, siis sinne menemistä missä kukaan ei vielä ole käynyt. Koulutus tehdään vasta näiden ihmisten jälkeen tai jäljille.
Tottakai työ perustui silti koulutukseen - perusteisiin, mutta niidenkin murskaaminen tarvittaessa on välttämätöntä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti