Sivut

perjantai 6. heinäkuuta 2018

Mikä on sun Motto

Porin kaupungin motto on: Deus protector noster - "Jumala suojelijamme" . Se on tekstinä Porin vaakunassa. Kanadan motto on "Mereltä merelle" - A mari usque ad mari, se tulee psalmista 72:8.

Suurella osalla maita on joku vanha tunnuslause. Yleisesti tunnettuja tietysti Liberté, égalité, fraternité Ranska "Vapaus, veljeys, tasa-arvo". Gibraltar Nulli expugnabilis hosti "Ei kenenkään vihollisen valloittama". Ja lopullisempi: "Vapaus tai kuolema" on ainakin Uruguay:lla ja Kreikalla.

Jopa Euroopan Unionilla on motto: In varietati concordia"Moninaisuudessaan yhtenäinen".

Minulla on vuosimotto


Kehittelen vuosimottoa oikeastaan koko joulukuun. Aina niillä perusteilla mitä elämässä kulloinkin on kesken. Joskus vuosimotto on ihan selkeä - niinkuin tänä vuonna Fugit irreparabile tempus "Aika pakenee palaamatta". Se liittyy pidempään trendiin jonka lähtökohdan selvitänkin juuri keväällä ulostulleessa ohjelmajaksossa "Tähän aikaan ensi vuonna"  Viime vuoden teema tai motto oli "Vuosi hyvälle". - Juuri sellainen lause jonka voi sanoa maljapuheena, tai huikata tervehdyksenä kantaessaan mummon kauppatavaroita viidenteen kerrokseen.
Muttei se välttämättä ole mitään kovin syvällistä niinkuin joskus epäselvempänä aikana: "Elähän hättäile, istuhan mättäälle - vielä se pipo löytyy" - ja löytyihän se.

Moton tarkoitus

Tunnuslauseen tai moton tarkoitus on kiteyttää joku isompi ajatus muistettavaan ja nopeasti ilmaistavaan muotoon.
Monilla urheiluseuroilla motto on kehitelty iskulauseeksi tai toiminnan henkiseksi sisällöksi: Seinäjoen Sisu kiteyttää moton ja arvot näin: ” Kaikilla tulee olla mahdollisuus harrastaa liikuntaa ja urheilua katsomatta tämän ikään, sukupuoleen, ihonväriin tai varallisuuteen.
Amerikassa ja NHL:ssä asia on viety astetta pidemmälle joka vuosi joukkueelle määritellään motto Dallas Starsilla motto oli joskus "It´s all about TEAM"

Viime vuosina oli trendinä määritellä yrityksille, kaupungeille ja yhdistyksille "arvot".
Harva kuitenkaan pääsi motonomaiseen täsmälliseen ja "sisäisesti nautittavaan" ydinlauseeseen joka kertoo jo itsessään puolet toimintatavoista ja periaatteista.
Moton tulee olla sellainen että sen lausuessaan selkä suoristuu ja käy selväksi että juuri minä itse olen toimija, toteuttaja ja "periaatteen mies".

Strategian ja moton ero

Savonlinnan strategia - suunnitelma toimintavoista alkaa sanoilla "Kaupunkia kehitetään turvallisena ja houkuttelevana asuinalueena...." Tulee mieleen Ismo Leikolan "lähti lapasesta" - Ismo kertoi ihmetelleensä Suomen passiivia: asiat tapahtuvat ilman että kukaan oikeastaan tekee mitään: mopo karkasi käsistä, lähti lapasesta...
Kehitetään .... en tunne suurta yhteenkuuluvuutta saati yhteishenkeä.
Mikkelin ammattikorkeakoulun motto oli: "Kasva vahvaksi". - Selkeä käskymuoto, sen kuullessaan toiminnan suunta on selkeä ja suunnitelmakin miltei valmis.
Rauma kehottaa: "Ol niingon gotonas" - selvä!

Myynnin keskeisimpiä asioita on kyetä tekemään "call to action". Selkeä kehote "Tuu mun luo!" "Osta kukka", "Nyt!"

Strategian ja moton on käytävä selville ensimmäisestä lauseesta - nykyisin ei juuri muuta mahdollisuutta saa. Nykyisen tietotulvan juonne on, että ihmiset lukevat otsikon ja jos otsikko houkuttelee saattavat perehtyä asiaan jopa 300 sanaa.

Baden-Würtenberg - saksalaisosavaltio tiivistää : "Wir können alles" - okei kuulostaa mahtavalta.

Jopa kummallinen "Savon Pariisi" on saanut minut selvittämään sanonnan alkuperän. (Joroinen)

Linnanmäen motto tai juuriajatus on: "Paikallaan pysyminen on taantumista ja siksi huvipuisto ei saa koskaan valmistua".

Motto antaa ryhdin ja tahdon tehdä itse.

"Aika pakenee palaamatta" - tänä kesänä olen viimeisen kesäni ravintolatyössä ja syksyllä vaihdan alaa. Motto auttaa tekemään päätöksiä.

Rakastu Savonlinnaan!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti