Sivut

perjantai 25. toukokuuta 2018

Lämmin vastaanotto

Melkein aina tiedän miten aion kirjoittaa.
Tätä aihetta olen kiertänyt kuin kissa kuumaa puuroa tai virtahepoa olohuoneessa.

En ole koskaan sanonut tätä kuin lähimmälleni eli puolisolleni ja hän on antanut minun mennä.
Kun rakentelin noita sivuni alussa olevia ajatelmatauluja eteeni tuli tämä:


Ajattelin että nyt on se hetki kun on kivuliaampaa olla kertomatta kuin ottaa riski.

Yrittäkää ajatella niin, että yritän auttaa enkä loukata.

Savonlinnaan on kiva tulla muttei jäädä

Ajattelen tätä asiaa nyt siltä kantilta ettei meille riitä enää omat kaupunkilaiset joilla on juuret Savonlinnassa.  Meidän täytyy elääksemme saada muualla juurensa kasvattaneille pysyvä kuulumisen tunne. Se pitää saada muodostettua niille joilla ei ole mitään erityistä annettavaa - tavallisille.

Olen asunut suht monessa Suomen kaupungissa tai "kauppalassa" joten kuvittelen itselleni tuntosarvet joilla voi sangen hyvin haistella tervetuloilmapiiriä.

Kaikista niistä kaupungeista vertaisin Savonlinnaa Turkuun. Turku on mielessäni erittäin ihana kaupunki - sen ihmiset ovat erittäin ystävällisiä ja korrekteja jopa. Turussa on aina ihana vierailla. Mutta Turussa tai oikeastaan Kaarinassa asumisen ajalta meille ei jäänyt yhtään syntyperäistä turkulaista tuttavaksemme - kaikki Turkuyhteydet on muodostuneet muualla.

Paikkakunnalla eläminen on niin kokonaisvaltaista että juurikin ilmapiiriin on kiinnitettävä huomiota.

Koulut, yliopistot ja suuret yritykset hoitavat tätä kaupunkien ominaisuutta. Se mikä auttaa nuoria ja nuoria perheitä sopeutumaan ja rakentamaan omia yhteisöjään, auttaa kaupunkeja kasvamaan ja tuntumaan kodilta.

Ja Savonlinnan pitäisi tuntua kodilta jotta tänne aktiivisena kansalaisena jäisi.

Mun koti ei oo täällä....?

Täytin taas työhakemuksen naapurikaupungissa sijaitsevaan työpaikkaan. Tämä on tullut minulle oikein tavaksi.  Huomaan itsessäni että melkein teen niitä syitä, miksi voisin taas lähteä. Perhettänihän en täältä revi - heidän juurensa ovat täällä. Tämä tuskani on minun omani.

Juuri siksi minä halusin teille tämän kertoa. Että tietäisitte.

Annan kotiläksyn:


Mieti omaa ympäristöäsi. Jos poistat tuttavistasi syntyperäiset, työpaikalla tutustuneet, suvun ja koulutuksen kautta tutut, mitä sinulle jää?
Ehdotatte että harrastusten kautta? No ainakaan oma ammattini ei mahdollista harrastuksia olen aina töissä kun muut ovat vapaalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti