Sivut

torstai 26. toukokuuta 2022

Sähköautoilua

 Rahtusen yli kuukauden olen ollut sähköautoilija. 

Minulla on 53km työmatka suuntaansa. Aluksi päivät alkoivat pakkasella ja päätyivät muutaman asteen lämpötilaan. Nyt kuukauden päästä Aamut ovat alkaneet muutamasta plusasteesta ja välillä päätyneet jopa parinkymmenen asteen tienoolle. 

Lämpötila on oleellista

Sähköauton toimintamatkaan suurimman vaikutuksen tekee ulkolämpötila. Muutaman pakkasasteen lämpötilassa ajettu työmatka aiheutti sydämentykytystä sähköautoiluni alkutaipaleella. 53km aikana auton toimintamatkamittari saattoi ilmoittaa 100km:n vertaisesta kulutuksesta. Onneksi oli jo sen verran kevät että paluu saattoi hyvinkin onnistua täysin kilometreja vastaavalla toimintamatkakulutuksella. Pääsin latauspisteelle onnellisesti. Toimintamatkamittari kertoo estimaatin tilanteelle jos matkanteko tapahtuisi aina edellisen tehdyn matkan mukaan, täysi lataus riittäisi näytetylle kilometrimäärälle. Aamuisin latauksen jälkeen kilometrit olivat noin 200km.
Nyt kun lämpötila on jo töihin lähtiessä reilusti plussalla ja palatessa vieläkin sopivampi, toimintamatkaa täydelle lataukselle kertyy noin 250km. Se lisäksi pitää paikkansa. 



Mittaristo

Saatan olla autoista ja uudesta tekniikasta kiinnostuva tyyppi. Minua kyllä kiinnostaa mitä auton mittaristosta voi lukea. Lisäsuolan antaa monipuoliset tekniset näytöt. 
Perusmittaristossa ratin takana on tutut nopeusmittari ja latausmittari. Se on ulkonäöltään aivan samanlainen kuin polttoainemäärämittari. 
Toisena päämittarina on kierroslukumittaria vastaava kulutusmittari. Sen toisella puolella viisari osoittaa kilowattien kulutusta ja nollan toiselle puolelle viisari näyttää jarrutehon takaisinottoa, eli milloin moottori lataa akkua. 
Pieni mittari sen alareunassa kertoo moottorin tilasta. 
Mittareiden keskelle saa näyttöön valitsemansa näytön. Ihan niin kuin kaikissa ajotietokoneen omaavissa autoissa. Näyttöjä voi valita monitoimiratista. 

Jos joku on nuoruudessaan päässyt vanhan Morris Minin kyytiin, tietää kuinka nopeutta voi seurata ihan jokaiselta istumapaikalta: nopeusmittari oli keskellä kojelautaa. Nyt keskellä kojelautaa on ison tabletin kokoinen kosketusnäyttö. Digitaalisuus on tällä kertaa ihanaa. Näytölle voi asettaa näkymään jos jonkinlaista tietoa. Jos haluat seurata ajomatkasi ajalta talteenotettua jarrutehoa, se onnistuu. Jos haluaa seurata minkälaista kulutusta toteutat siihen on useita eriperusteisia näyttöjä pitkälle ja lyhyelle aikavälille. 
Latauksen voi ajastaa ja kuljettajan voi personoida. Useat näytöistä voi saada näkymään ratin taakse niin ettei tarvitse vilkuilla näyttöä. 
Jos haluat unohtaa tekniikan, näytölle voit asettaa joltakin tallennuslaitteeltasi valitsemasi kuvan. 

Ajotoiminnot ja avustajat

Turvallisuus on tervetullut digitaalisuuden ominaisuus. Kun auton kaikkia toimintoja valvotaan, myös ajamisesta ja ajajasta tallentuu tietoa. 
Eräänä yönä kun palasin iltayöstä työvuorosta, auto ehdotti minulle kahvikupillista. Ystävällisesti se kertoi huomanneensa lisääntyvää epätäsmällisyyttä ajossa ja kertoi että väsymyksen merkkejä on havaittavissa: voisit pitää tauon ja näytölle ilmestyi kahvikupin kuva. 
Kun autoon vaihdettiin kesärenkaat, ensimmäisellä matkalla se huomautti renkaiden ilmanpaineista. Lisäksi se huomauttaa liian lyhyestä välimatkasta edelliseen autoon ja jarruttaa itse jos este lähestyy liian kovaa. Puolison moisesta huomauttelusta voisi närkästyä mutta auton tekemänä sen pystyy ottamaan ystävällisyytenä. 

Peruutuskameran kuva on varmaan parempi kuin vanhassa televisiossamme. Peruuttaessa piirtyvät ajolinjat ja viimeinen pysähtymiskohta. Kokemuksesta tiedän että peruuttamista voi jatkaa hiukan pidemmälle. Kamera on hiukan liian varovainen ja auto jää melko kauas esteestä jos panikoi punaisen viivan ja voimistuvan merkkiäänen pelossa. 
Eteenpäin edetessä hiljaisella vauhdilla, auton kääntösäde senhetkisellä etupyörien asennolla näkyy ruudussa ja edessä olevat esteet hälyyttävät. 

Kun poistut autosta, "hän" muistuttaa että muistan ottaa matkapuhelimeni mukaan. 
Latausajan voi ennakkoajastaa jollekin tietylle kellonajalle joko jokaiselle päivälle tai yksi päivä kerrallaan. Lisäksi asetukseksi voi laittaa ladataanko autoa joku tietty aika vai ladataanko se täyteen latauksen kestosta huolimatta. 

Meinasin ihan unohtaa ne pitkät valot. Vaikka Suomen valoisat yöt ovat jo tehneet pitkistä ajovaloista turhia, kerkisin kokea automaattisesti vaihtuvat pitkät valot. Sekä taajaman katuvalojen loppuessa, että vastaantulevan ollessa jo kohdalla, auto vaihtoi pitkät ajovalot. Tietenkin vuorostaan taajaman tai muun valaistun tien kohdalla ja vastaan tulevaa autoa ennen ajovalot vaihtuvat lyhyisiin. Kääntyessä ajovalot seuraavat - tai oikeastaan ennakoivat ohjautumalla sivulle. 

Kaikki eivät automaattisuudesta pidä, itselleni ne tuovat kuitenkin haluttua luksusta. Tiedän toki että ajotaito degeneroituu kun tottuu luottamaan muiden tekemiin päätöksiin. Uskon kuitenkin että tulevaisuus on jo täällä. 

Lataus

Kotilatausasema on aivan ehdottoman tarpeellinen. Ikävä kyllä en saanut itse päättää sen paikasta ja se on nyt suorassa auringonvalossa ja samoin auton parkkeraus on pihan kuumimmassa paikassa. Kulutuksen kannalta samoin kuin auton sisätilojen lämmitys on akulle hupaa, myös sen jäähdytys on. Lisäksi latausasema tulisi suojata auringolta. Im working on it. Entinen työkaverini valmistaa siihen vähemmän kuumuutta keräävän suojan. Auton suojaaminen onkin hankalampi juttu. 

Kotilataus on tavallisestakin pistokkeesta mahdollista mutta todella hidasta. Jotta auton käytöstä ei muodostu hankalampaa kuin ennenkään ja lähtemisen vapaus säilyy, nopeampi lataus on tarpeellista. 
Jo ennen auton ostoa olin varannut paikalliselta sähköyrittäjältä latausaseman. Viimeisen kappaleen. Niiden kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan. 

Matkalla pikalatauspiste on tarpeellinen. Sekään ei ole kovin nopea. Maksusysteemit ovat hankalia, enkä ole koskaan onnistunut luvatulla sms latauksella. Joka kerran on täytynyt käyttää joko QR-koodia tai palveluntarjoajan omaa appia. Appeja kertyykin sitten useampia jos matkustaa. 
Laulelin Liisa Amberlan Auto sammui maantielle: 

Auto sammui maantielle keskelle korpisuoraa.
Tuulilasiin sade rummuttaa.
Täytyy tästä liftata huoltoaseman suuntaan,
Odotella hetki, jos sade lakkaa.
Autossa on hiljaista, oikaisen selkänojaa.
Ohi meni rekka ilman painekeinuntaa.
Turha pitää kiirettä, nyt saa kaikki odottaa.
Hiljainen metsä pitää kanssani sadetta.

Huoltoaseman pihassa sateessa, näppäilen kännykkääni ja kiroilen kun lataus ei onnistu. Viereiselle latauspisteelle tulee mies samoin kirosanoin ja tokaisee "aina näiden kanssa on ongelmia". Hän ennättää kertoa että Norjassa latausasemat ja auton käyttö on tehty helpoksi ja todelliseksi vaihtoehdoksi. 
Hän saa lopulta autonsa latauksen aloitettua oman autoni latauspiste ilmoittaa "epäkunnossa". Palveluntarjoajan palvelunumerossa sanotaan että palvelu viikonloppuisin on saatavissa englanninkielisenä xxxx- xxxx kellonaikoina. Kastun ja ajan autoni hitaammalle kaupan latauspisteelle ja ostan lohdutukseksi ruokaa sille ajalle kun odottelen tarvittavan akunvarauksen saavuttamista. 
Harmittaa. 

Se oli oikeastaan ainut kerta kun sähköautoiluni on aiheuttanut pahaa mieltä.


Akkujen mineraalit

Eturistiriita. Tunnen kauhua jos ennakoidut kaivoshankkeet toteutuvat. Samalla kannatan sähköautoilua. Nämä eivät maailmanlaajuisesti sovi yhdenkään aktivistin listalle samaan aikaan. Sellaista ratkaisua ei yksinkertaisesti ole. 
On fakta että kaikki se sähköntuotanto että toisaalta uusien sähköautojen akut ja muut materiaalit tarvitsevat ennennäkemättömän määrän ennennäkemättömän nopeasti metalleja joita ennen on tarvittu vain murto osa. 
Akkumineraaleja koboltti, nikkeli, litium ja grafiitti on kaikkia Suomessa. Hallitus ajaa toisaalta Suomesta akkumineraalien kärkimaata ja toisaalta kansalaiset vastustavat kaivoshankkeita jotka useimmat osuvat vesistöjen varsille. Sähköntuottoon tarvittaviin erikoisteräksiin tarvitaan taas maankuoressa erittäin vähän olevia ns kriittisiä mineraaleja. Niiden avulla metalleihin voidaan lisätä kuumuudenkestoa, pakkasenkestoa , lujuutta, joustavuutta, kulutuksenkestoa yms erilaisia turbiineissa ja lujissa rakenteissa tarvittavia ominaisuuksia. 17 kriittistä maametallia lantanidit sekä skandium ja ytrium ovat pitoisuuksiltaan niin pieniä että niiden rikastaminen maaperästä ovat erittäin kallista.  
Meillä on kokemustietoa siitä ettei yhdenkään käytöstä poistetun kaivoksen ympäristöjäljet ole koskaan poistuneet. Monet päästävät edelleen valumavesien mukana myrkkyjään vesistöihin ja maaperään. 

Mitä mieltä olla? Nykytekniikka on perustelu jonka kaivoshankkeita ajvat antavat lohdutukseksi. Toisaalta maailmalla ei ole yhtäkään tyylikkäästi hoidettua kaivosta. Paikalliset asukkaat maksavat aina lopulta todelliset kulut menetettyinä resursseina ja pilaantuneina ympäristöinä. 

Suomi on jo ulkomaiden suuntaan myynyt itsensä kaivosmaana, kotoperäinen lanseeraus on kuitenkin tekemättä. Suomen turvallisuuspolitiikassa on otettava myös huomioon että vaikka iso naapurimme käy sotaa muka jonkinlaisilla aatteellisilla perusteilla, juurisyy lienee kuitenkin maaperän sisältämät mahdollisuudet ja rikkaudet. Mitä selvemmin mainostamme maaperäämme, sen kiinnostavampana näkyy myös sen omistaminen jonkun ahneen silmissä. Ahne voi olla niin valtio kuin kaivosyhtiökin. Sikäli suojausta omaisuudelle on hämmästyttävän vähän ja päättäjillä ei tunnu olevan riittävästi tietoa tekniikasta ja kokonaisuuksista. 

Sähköauton kustannus

Vaikka autoni maksoi aivan liikaa ja hulppeasti palkkatasooni nähden, olen silti laskenut ratkaisuni kannattavaksi. Tällaisilla polttoaineiden hinnoilla päivittäinen säästöni on noin 12€. kerään siis sievoisen lainanhoitomaksun ihan vaan ajamalla työmatkani mukavasti. 
Sähköauton huolto on pikemminkin vuosittainen kulu. Huolto-ohjelma on vuosittainen määräaikaistarkastus. Ajastaan se tulee varmasti sisältämään myös voimansiirtoon liittyviä korjauksia mutta toistaiseksi jarrut, ilmanvaihto ja lamput ovat kiinnostaneet huoltomiestä. 

Sähköauto on antanut vapautta. Minun ei tarvitse juuri nyt miettiä voinko lähteä Imatralle teatteriin, koska matkustuskustannukset eivät ainakaan hanketta kaada. 
Yhtä säästöä - voisi ajatella. 
Tottakai tiedän että jos ja kun sähköautoon tulee akkuihin liittyviä korjauksia, kaikki se "säästö" tulee maksettavaksi. Olen silti mielelläni pioneeri ja kokeilen. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti